آخرین مطالب, اخبار

حجاب، نماد تقابل دو تمدن غربی و اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، نشست هم اندیشی با حضور سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و برخی دیگر از مسئولان و صاحبنظران حوزه عفاف و حجاب در محل ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی به موضع ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مساله عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: در حوزه عفاف و حجاب ما با دو نگاه روبرو هستیم؛ نخستین نگاه این است مساله عفاف و حجاب را مهم نمی‌داند و تصور می‌کند که معضلات و ناهنجاری‌هایی که از این حوزه مشاهده می‌شود با حرف زدن و کار فرهنگی حل می‌شود و با استناد به کلام رهبری آن را اولویت دهم می‌شمارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور ادامه داد: علت اینکه مساله عفاف و حجاب در جامعه به این نقطه رسیده به خاطر آن است که متولیان امر با جدیت به این مساله نپرداختند چون آن را مهم نمی‌دانستند.

وی با بیان اینکه حجاب در عصر حاضر نماد تقابل دو تمدن، فرهنگ و تمدن غربی و فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی است، عنوان کرد: این دو تمدن در تقابل فرهنگی جنگ و کشمکش جدی دارند و ما در نماد حجاب عقب نشینی‌های جدی و واگذاری زمین‌های فرهنگی را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هستیم؛ امروز نمی‌توان گفت که ما در این سال‌ها در حوزه عفاف و حجاب نسبت به تهاجم لیبرالیستی غربی پیشروی داشتیم.

هاشمی گلپایگانی وجود تفکر غرب زدگی را یکی از مشکلات جامعه امروز خواند و گفت: این تفکر ما را در عرصه‌های مختلف به انزوا کشانده است. تعداد این تفکر کم اما ادعای آنان بسیار بوده طوری که متأسفانه این تفکر سال‌ها در حوزه اجرایی کشور حاکم بوده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه حجاب از نمادهای ایرانی به شمار می‌رود، ابراز کرد: این نماد را می‌توان در آثار باستانی مانند تخت جمشید نیز مشاهده کرد.

وی با تاکید بر اینکه بدحجابی نماد شکستن حریم عبودیت در کشور است، گفت: قرآن کریم می‌فرماید شعائر را تعظیم کنید و حجاب از شعائر اسلامی و بیانگر تدین به شمار می‌رود. شعائری که مبتنی بر شعورها باشد بسیار مهم است.

دشمن با ترویج بدحجابی به دنبال تضعیف نظام است

هاشمی گلپایگانی با اشاره به اینکه مساله حجاب عامل تضعیف نظام اسلامی شده است، گفت: اگر رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند حفظ نظام اسلامی بالاترین معروف است؛ دشمن اعلام می‌کند اگر من مساله حجاب و ولایت فقیه را تخریب کنم می‌توانم نظام را به نابودی، تضعیف یا به چالش بکشانم. امروز دشمن با ترویج برهنگی به دنبال ایجاد مشکل و بحران در کشور است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور ادامه داد: دشمن با تغییر تفکر و ذهن افراد جامعه به دنبال ضربه زدن به نظامی است که ادعای اسلامیت دارد و اسلام را پایه گذار خود می‌داند، در تقابل‌های احکام اسلامی با نظام این مساله در حال جدی شدن است.

وی با اشاره به اینکه حجاب فلسفه دارد، گفت: مهمترین فلسفه حجاب استحکام نظام خانواده است چرا که بنیان خانواده با مساله حجاب و عفاف گره خورده است، امروز اگر آمار طلاق افزایش می‌یابد و آمار فرزند آوری کاهش و به جای آن آمار سگ آوردن بالا می‌رود یکی از دلایلش به خاطر همین مساله است.

هاشمی گلپایگانی ادامه داد: امروز در روزهای پایانی عمر شورای شهر تهران هستیم و می‌بینیم که مصوبه فوری ورود سگ‌ها به پارک‌ها را تصویب می‌کنند! آیا امروز مهمترین واقعیات و مشکل جامعه ورود سگ‌ها به پارک است؟ به جای اینکه شورای شهر از بودجه میلیاردی خود برای تبلیغ و ترویج فرهنگ فرزند آوری بهره ببرد به مسائل غیر مربوط می‌پردازد. امروز مشکلات جدی در حیطه خانواده وجود دارد.

گسترده‌ترین شکستن حریم قانونی حجاب است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور ادامه داد: امروز کسانی که باید مجری قانون باشند بسیاری از آنان اپوزیسیون قانون هستند، آقای رئیس جمهور قسم می‌خورد که من به قوانین پایبند هستم این در حالی است که اصل هشتم قانون اساسی مساله حجاب است اما با مخالفت روبرو می‌شویم. مبارزه با مظاهر فساد و تباهی اصل اساسی قانون اساسی است.

استاد هاشمی

سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی

وی با اشاره به اینکه ۳۲ نهاد متولی اجرای امر به معروف و نهی از منکر هستند، گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر بزرگ‌ترین منکری که می‌تواند انجام دهد آن است که بگوید من به منکراتی که صورت می‌پذیرد توجه نمی‌کنم. کسی حق ندارد در مقام نظام تشخیص مصلحت قرار گیرد و تمام مصالح نظام را در نظر بگیرد و خودش را جدای از انجام تکالیف و وظایفی که باید انجام دهد، بداند.

هاشمی گلپایگانی ادامه داد: همه نهادها موظف هستند که با قانون موافقت عملی داشته باشند. مملکت با رودربایستی اداره نمی‌شود بنابراین اگر قانونی وضع شده باید اجرا شود. سومین مطالبه‌ای که شهدا در وصیت نامه‌های خودشان اعلام کردند مساله حجاب است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به موانع امر حجاب اشاره و عنوان کرد: یکی از موانع حس ناامیدی، بی توجهی به اهمیت مساله، مصلحت سنجی، هزینه بردار بودن و … از مهمترین موانع امر حجاب است.

گشت ارشاد مسؤولان از اولویت‌های ستاد امر به معروف است

وی در پایان خاطرنشان کرد: ستاد امر به معروف حاضر است هزینه این امر را بپردازد و متکفل امر عفاف و حجاب در جامعه باشد ما برای این امر برنامه داریم و می‌توانیم برنامه ارائه دهیم. ستاد امر به معروف و نهی از منکر قول می‌دهد رویکرد خود را در دولت جدید با عنوان گشت ارشاد مسؤولان که آیت الله رئیسی اعلام کردند را با جدیت پیگیری کرده و گشت مسؤولان در حوزه عفاف و حجاب در سازمان‌ها و نهادها ورود خواهد کرد.

در ادامه سیده منصوره حاجی حسینی مسؤول اندیشکده مطالعات راهبردی زنان عنوان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند به عنوان شورای رسیدگی به موضوع عفاف و حجاب باشد.

گشت ارشاد مسئولین

در ادامه محسنی پور سرپرست دادگستری ارشاد اظهار داشت: برای مبارزه با تهاجم فرهنگی نیازمند تشکیل قرارگاه فرهنگی هستیم تا همه سازمان‌ها و نهادهایی که متولی امر عفاف و حجاب هستند شرح وظایفشان در آن قرارگاه مشخص و از آنان مطالبه شود.

وی افزود: متأسفانه اقداماتی که متولیان حوزه عفاف و حجاب انجام می‌دهند اصولاً جزیره‌ای بوده و یا به صورت موازی کاری انجام می‌شود.

در ادامه خزعلی بیان داشت: امروز ما قانون داریم اما متأسفانه مجری قانون نداریم که بتواند به صورت موفق این قوانین را اجرا کند.

در ادامه حجت الاسلام ابوالعالی عنوان کرد: در سازمان صدا و سیما قرارگاه عفاف و حجاب وجود دارد و همه فعالیت‌های تحت اشراف مستقیم رهبر انقلاب صورت می‌پذیرد.

وی افزود: امروز ۱۶۰ شبکه تلویزیونی و رادیویی به صورت استانی و سراسری در حال فعالیت و اجرای برنامه هستند و خطاهایی که از این سازمان دیده می‌شود بسیار کمتر از دیگر سازمان‌ها و نهادها است.

یادآور می‌شود در پایان نشست از کتاب «بی پرده با حجاب» با حضور مؤلفان کتاب رونمایی شد.

کد خبر 5257006 خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 4 =