آخرین مطالب

از سلسله بیانات ارزشمند استاد شهید مرتضی مطهری (ره)

از سلسله بیانات ارزشمند استاد شهید مرتضی مطهری (ره)

🌲🌲پیامدهای فراوان و مصیبت‌بار فقر چیست؟

🔹🍃 فقر و احتیاج ـ سببش هرچه باشد، خواه بی‌عدالتی یا چیز دیگر ـ یکی از موجبات گناه است؛ اگر ضمیمه بشود با احساس مغبونیت و محرومیت، دیگر بدتر ؛ اگر ضمیمه بشود با حسرت کشیدن‌های تجملات عده‌ای ، باز از آن هم بدتر ، آنوقت همیشه خواهد گفت:

سخن درست بگویم نمی‌توانم دید
که مِی خورند حریفان و من نظاره کنم

همین « نمی‌توانم دید » سبب سرقتها می‌شود، سبب رشوه‌گیری‌ها می‌شود ، سبب اختلاسها و خیانتها به اموال عمومی می‌شود ، سبب گناهها می‌شود ، سبب غلّ و غشّ و تقلب در کارها می‌شود ؛ سبب می‌شود که افرادی برای اینکه خود را به دسته‌ای دیگر برسانند ، رشوه بخورند ، دزدی بکنند ، زیر حساب مردم بزنند و همین‌طور.

🔸🍀 علی (ع) به فرزند عزیزش محمد بن حنفیه درباره فقر می‌فرماید :
« یا بُنَی اِنّی اَخافُ عَلَیک الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللهِ مِنْهُ فَاِنَّهُ مَنْقَصَةٌ لِلدّینِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، داعِیةٌ لِلْمَقْتِ »

🔹🌿 فرزند عزیزم ! من از دیو مهیب فقر بر تو می‌ترسم ، از او به خدا پناه ببر ، فقر موجب نقصان دین است ؛ یعنی فقر آدمی را که ایمان قوی نداشته باشد زود وادار به گناه می‌کند. لذا رسول اکرم (ص) فرمود « کادَ الْفَقْرُ اَنْ یکونَ کفْرآ » فقر نزدیک به سر حدّ کفر است. فقر ، روح را عاصی و عزیمت را ضعیف می‌کند.

🔸🌻اثر دیگر فقر را فرمود « مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْل » فقر فکر را پریشان و دهشت‌زده می‌کند. عقل و فکر در اثر احتیاج و فقر تعادل خود را از دست می‌دهد ، انسان دیگر نمی‌تواند خوب در قضایا فکر کند؛ همان طوری که مصیبتها تولید پریشانی فکر و خیال می‌کند.

🌾 تدبیر صواب از دل خوش باید جست
🌾 سرمایه عافیت کفاف است نخست

🌱🌱البته باز افرادی استثنایی هستند که این طور نیستند اما همه که این طور نیستند.

🔹🍀 اثر سوم : فرمود « داعِیةٌ لِلْمَقْتِ » یعنی فقر سبب ملامت و سرکوبی و تحقیر مردم و در نتیجه سبب پریشانی روح و موجب عقده‌ای شدن انسان می‌گردد. یا شاید مقصود این جمله این است که تو با مردم عداوت پیدا خواهی کرد و مردم را مسئول بدبختی خود خواهی خواند.

📗 استاد مطهری ، بیست گفتار ، ص ص۸۳ – ۸۲ ( با اندک تلخیص )🌳💮

🌷 دبیرخانه بینش مطهر استان زنجان

‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌ ………‹🌹🍃࿐›………

با ما همراه باشید 👇👇👇

@bineshe_motahar_zanjan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + = 12