اگرچه اول دین خداشناسی است، اما در طرح مطالعاتی با تکیه بر شناخت اجمالی مخاطب از خداوند، سیر طرح را از جایی شروع کردیم که کمتر مورد اختلاف باشد (انسان) و از طرف دیگر پاسخ به سوالات مطرح در جامعه را دربر داشته باشد (بحث آزادی)؛ بنابر این می توان گفت سیر بینش مطهر سیر از ثمرات به ریشه است.
اکنون پس از طرح مباحث تفصیلی انسان شناسی و طی مقدماتی که برای مباحث اصول عقائد مورد نیاز بود به این سوال می رسیم که راه سعادت انسان چیست؟ برای پاسخ به این سوال انواع جهان بینی ها ارائه شده است که شهید مطهری به ارزیابی آنها می پردازد، بهترین آنها که تمام معاییر خوبی جهانبینی را واجد است، جهانبینی توحیدی است. در ادامه ادله مختلف وجود خداوند ذکر شده و در آخر فرضیه تکامل انواع که بدواً در تعارض با توحید به نظر می رسد مورد بررسی قرار گرفته است.
محصولات مرتبط
محصولات مشابه
سیره نبوی
هر فرد و جامعهای برای دستیابی به آزادیهای انسانی، و برای حرکت در مسیر عبودیت و آزادی بندگی تا وصول به غایت و هدف خلقت، نیاز به الگوهای بشری دارد، انسانهایی که تجلی وحدت شخصیت را در حضور خداوند در زندگی به نمایش گذاشتهاند، دارای اصول، سبک، سیره و منظقی هستند. اصول حاکم بر زندگانی معصومین، موضوع کتب سیرهشناسی است. سیره به دست آوردن آن منطق عملی است که از سیر محدود به زمان و مکان عمر معصومین به دست میآید. موضوع سیرهشناسی بسیار مهم و سرنوشتساز است زیرا اگر نگاه سیرهشناسانه به سیر زندگی معصومین وجود نداشته باشد، افراد در نسبت با دین یا به وادی تحجر و یا به ولنگاری مبتلا میشوند. متحجرین به نام دین به سیر و روایت و نقلی استناد میکنند و کجفهمی از دین میکنند. سیرخوانی برای سیرهشناسی بر اساس اصول و منطق حاکم بر سرگذشت زندگانی در همه آثار شهید مطهری حاکم است. از این جهت این کتاب از کتب محوری است. در کتاب «سیره نبوی» اصول حاکم اعم از اصول ملغی و ایجابی بر زندگی پیامبر اکرم که اصول حاکم بر زندگانی همه معصومین نیز میباشد، مورد مطالعه قرار میگیرد. در پایان کتاب، در خصوص ویژگی خاص پیامبر در مساله امی بودن که شامل بقیه معصومین نبوده است، مورد بررسی وتحلیل قرار میگیرد.
عقل و علم
برای روشن شدن بحث سازندگی انسان، لازم است معنای تربیت و رشد که عبارت از شکوفایی استعدادهای درونی انسان است و عوامل آن مطرح شود. استاد شهید مطهری عبادت، محبت، کار، تفکر، جهاد و... را از جمله عوامل تربیت ذکر میکنند که هرکدام در سیره معصومان هم به وضوح قابل ردیابی است.
نتیجه تربیت، رشد است که در ادامه مباحث کتاب به آن پرداخته شده و علائم رشد و بیرشدی جامعه ذکر شده که میتواند محکی برای ارزیابی وضعیت تربیتی فرد و جامعه باشد.
از شئون مسئله تربیت و رشد، مدیریت و رهبری نسل جوان است که برای شناخت نسل جوان و رفع شکاف نسلی دارای اهمیت است.
درسنامه آزادی انسان
انتشارات: بینش مطهر
سال نشر: ۱۳۹۱
نویسنده : سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی و گروه علمی
شماره شابک: ۲-۰۷-۶۹۴۸-۶۰۰-۹۷۸
حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام جلد اول (مبانی)
در جلد اول حقوق زن و مرد، مباحث استاد شهید مطهری درمورد مسائل مبنایی که پایه حل شبهات مربوط به حقوق زن است آورده شده. ایشان ضمن تأکید بر جایگاه انسانی زن در اسلام بر نهضت عجولانه غرب در احقاق حقوق زن که با نادیده گرفتن تفاوتهای طبیعی زن و مرد، مصائب و مشکلات زیادی را برای جنس لطیف به ارمغان آورده تاخته اند و عنوان کردند که تساوی حقوق زن و مرد که مورد قبول اسلام است لزوما با لحاظ تفاوتها و عدم مشابهت ها قابل پیاده شدن است.
از آنجا که زن و مرد در انسانیت برابرند و در جنسیت مختلف، جنبه مشترک حقوق و تکالیف مشترک و جنبه مورد اختلاف حقوق و تکالیف مختلف را موجب میشود و تخلف از هرکدام مستلزم تبعیض است. لذا آنچه در غرب تحت عنوان تساوی حقوق مطرح میگردد و تفاوتهای طبیعی زن و مرد نادیده گرفته میشود، صرفاً تشابه حقوق است نه تساوی آن.