در این مجلد از کتاب پنج سورۀ ضحی، انشراح، حجرات، لقمان و نور که بنا بر توصیه و تأکید ائمه معصومین (ع) در زندگی روزمره مسلمانان کاربرد زیادی دارند، انتخاب شده و ضمن توجه به تمام آیات سوره در قالب سیاقهای مشخصشده در تفسیر شریف المیزان، در هر سیاق به یک آیه توجه ویژه شده و موضوع آن از نظر علمای ربانی مورد بررسی قرار گرفته است.
محصولات مرتبط
محصولات مشابه
درسنامه آزادی انسان
انتشارات: بینش مطهر
سال نشر: ۱۳۹۱
نویسنده : سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی و گروه علمی
شماره شابک: ۲-۰۷-۶۹۴۸-۶۰۰-۹۷۸
بینش و رفتار قرآنی ۴
در این مجلد از کتاب هشت سورۀ علق، مزمل، مدثر، زلزال، فجر، همزه، الرحمن و عادیات که بنا بر توصیه و تأکید ائمه معصومین (ع) در زندگی روزمره مسلمانان کاربرد زیادی دارند، انتخاب شده و ضمن توجه به تمام آیات سوره در قالب سیاقهای مشخصشده در تفسیر شریف المیزان، در هر سیاق به یک آیه توجه ویژه شده و موضوع آن از نظر علمای ربانی مورد بررسی قرار گرفته است.
تربیت و رشد اسلامی
برای روشن شدن بحث سازندگی انسان، لازم است معنای تربیت و رشد که عبارت از شکوفایی استعدادهای درونی انسان است و عوامل آن مطرح شود. استاد شهید مطهری عبادت، محبت، کار، تفکر، جهاد و... را از جمله عوامل تربیت ذکر میکنند که هرکدام در سیره معصومان هم به وضوح قابل ردیابی است.
نتیجه تربیت، رشد است که در ادامه مباحث کتاب به آن پرداخته شده و علائم رشد و بیرشدی جامعه ذکر شده که میتواند محکی برای ارزیابی وضعیت تربیتی فرد و جامعه باشد.
از شئون مسئله تربیت و رشد، مدیریت و رهبری نسل جوان است که برای شناخت نسل جوان و رفع شکاف نسلی دارای اهمیت است.
مهدویت
خلاصه و عصاره حرکت همه انبیاء و معصومین (ع) قیام و انقلاب مهدوی (عج) که مصادف و ملازم با پیروزی نهایی حق در نبرد با باطل است میباشد. این انقلابِ عظیمِ جهانی بر اثر تکامل انسانها در طول تاریخ (که علیرغم افت و خیزهایی که داشته و دارد حرکت برایندی آن صعودی است) و ارتقاء فهم بشری رخ میدهد. بنابراین میتوان گفت امام زمان منتظر ارتقاء فهم بشریت است تا به امداد غیبی الهی، عدل کلی موعود مستقر شده، وعده و سنت الهی در اظهار دین حق محقق گردد.
در ظهور امام زمان است که تمام ارزشهای الهی و تعالیم اسلامی همچون آزادی، هجرت، جهاد، عبادت، تقوا، بزرگواری و... به احسن وجه ظهور و بروز پیدا میکنند.
یک نکته مهم و کلیدی در بحث ظهور این است که انسانها باید برای آن انقلاب جهانی ساخته بشوند. به همین جهت مبحث انتظار سازنده در مقابل انتظار مخرب و ملازم با خمود و رکود مطرح میگردد که به نوعی آسیبشناسی بحث مهدویت هم هست.