اخبار

کربلایی کاظم، مبحث سیره نبوی شهید مطهری

جریان کربلایی کاظم حافظ کل قرآن را شنیده اید؟ کربلایی محمدکاظم کریمی ساروقی (زادهٔ: ۱۲۶۲، ساروق اراک – درگذشت: ۱۳۳۹، قم) فردی بی سواد بود] که مدعی حفظ کل قرآن شد. ادعای وی توسط بسیاری از علما، مقامات دولتی و فرهنگیان وقت امتحان و توسط آنان تایید شد. به گفته او، در امامزادگان ۷۲تن ساروق یکباره حافظ قرآن شده‌ بود. مدفن وی قبرستان نو قم است. روزی که یک روحانی به روستای محل سکونت او می رود می گوید: “هر که خمس و زکات نپردازد، پولش حرام است” از آنجایی که کربلایی آدم مخلصی بود٬ به ده بالا رفت و شروع به کار کرد٬ کدخدا معترض شد که چرا کربلائی کاظم در ده بالا روی زمینهای مردم کار می کند؟

کربلائی کاظم در پاسخ به مردم گفته بود: “به خاطر اینکه کدخدا خمس و زکات نمی دهد”. کدخدا پذیرفت و کربلایی کاظم هم به شکرانه آن، نیت کرد هرگاه درآمد فروش گندم هایش را دریافت نمود، 2/1 از آن را به فقرا بدهد. بعد از سه سال وقتی می خواست گندم ها را باد بدهد٬ آن سال باد نمی آمد. یکی از فقرا گفت: “کربلائی کاظم! حق ما را ندادی خدا بکشد تو را!” کربلائی بازگشت و دوباره گندم ها را بالا ریخت و باد داد تا مقداری که بتواند سهم فقرا را بدهد. سهم آنها را پخش کرد و در حالیکه بسیار خسته بود به زیارت امام زاده روستا رفت، او بی سواد بود یک سلام ساده داد و بعد همانجا نشست و خوابش برد٬ احساس کرد دو نفر صدایش می کنند: “بیا برویم زیارت.” با آنها رفت، گفتند: “بخوان” ٬گفت: “بلد نیستم اسم خودم را بخوانم.” گفتند: “بخوان!” خواند: الله نور السماوات والارض مثلهم کمشکوﺓ…
چون موضوع برایش سنگین بود٬ غش کرد و از حال رفت. بعد مطلب را با کدخدا و روحانی ده در میان گذاشت٬ رفتند قم٬ متوجه شدند همه قرآن را بلد است.
او هر جای قرآن را می گفتند٬ باز می کرد. اگر آیاتی را درست می کردند٬ اولش را از آیه ای٬ وسط  و آخرش را از آیه ای دیگر ٬متوجه می شد و هر قسمت را می گفت متعلق به کدام سوره است. وقتی می پرسیدند چطور می فهمی؟ می گفت: نوری است سبز در دلم.
نواب صفوی او را نزد علما برد ٬می گفت از هر جایی از قرآن می خواهید٬از او سوال کنید. آن هم زمانی بود که اختلاف زیاد بود٬ مثلا عده ای می گفتند سوره ولایت از قرآن حذف شده است ٬ از این طرف هم مطالبی نسبت می دادند که در قرآن تحریف صورت گرفته است. کربلائی کاظم تمام قرآن را حرف به حرف تطبیق داد، یک واو جا به جا نبود صرف نام سوره ها را نمی دانست ٬به عنوان نمونه سوره بقره را “الم ذلک الکتاب” می خواند. اتفاقا ایشان حافظه ضعیفی هم داشت، فقط قرآن را حفظ بود. این نشان می دهد این طور نیست که اگر پیامبر چند سال زودتر از دنیا می رفتند قرآن کامل نمی شد، این شأن قرآن نیست که با این مسائل عادی طبیعی بخواهد تغییر کند.

www.fa.wikipedia.org

بخشی از مباحث کتاب سیره نبوی با تدریس دکتر هاشمی گلپایگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 81 = 86