اخبار

افتتاحیه طرح بینش مطهر- کانون فرهنگی سیدالشهداء(ع)

مطهری

جلسه افتتاحیه طرح بینش مطهر، روز چهارشنبه، 95/7/7 در سالن همایش های کانون فرهنگی سیدالشهداء (مسجد مفتخر تهران) برگزار گردید.

در این مراسم که به درخواست مسئولان مجتمع آموزشی تزکیه(2) برای جمعی بالغ بر 300 نفر از اولیا، مربیان و کادر این مجموعه برگزار گردید،

مباحث مقدماتی و انگیزشی طرح توسط دکتر هاشمی گلپایگانی به شرح ذیل مطرح شد:

  چرا آثار شهید مطهری؟
مقدمه اول:
ما در جامعه ای زندگی میکنیم که در آن سوالات و شبهات زیادی در زمینه خلقت،دین،ولایت فقیه…وجود دارد.
⁉️ سوالاتی مثل:
-هدف از خلقت ما چیست؟
-آیا مامجبور هستیم به زور وارد این دنیا شویم و روزی به اجبار از دنیا خارج شویم؟
-آیا هدف از خلقت عبادت کردن ماست؟
-تعریف آزادی چیست؟
-آیا اسلام دین شادی و نشاط است یا ماتم و گریه؟
-چرا ارث و دیه زنان نصف مردان است؟
-چرا زنان فقط یک شوهر میتوانند داشته باشند ولی مردان ازدواج مجدد و موقت میتوانند داشته باشند؟
-و…

مقدمه دوم:
آیا ما ادعا نداریم دین اسلام از تمام دین ها کاملتر است و پاسخگوی تمام سوالات و نیازهای بشریت است؟
آیا اسلام اداره کننده فرد و اجتماع از گذشته تا آینده نیست؟
آیا قوانین اسلام کهنه میشود و دیگر در زمان حال و آینده کاربرد ندارد؟

سوال:
چرا با اینکه ما ادعا داریم دین اسلام کاملترین دین است،  شبهات و سوالات زیادی در جامعه وجود دارد؟

هنگامی که نگاهی به وضع کنونی جامعه اسلامی می اندازیم، با انواع و اقسام مشکلات و نارسایی‌های فکری و کارکردی مواجه می شویم که با اعتماد ما به صیانت دین خاتم از شائبه نقص، باید ریشه آن را در فهم و آموزش دینداری جست‌و‌جو کرد.

 با توجه به ویژگی‌های آثار استاد شهید مطهری(ره) و اهمیت بالای آن از یک‌سو و نیاز مبرم جامعه اسلامی به اندیشه‌های اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) از سوی دیگر، ضرورت پرداختن به آثار ایشان از واجبات فرهنگی جامعه است به‌گونه‌ای که می توان ادعا کرد : (( راه گسترش و پیشرفت و شکوفایی فرهنگی جامعه بر مبنای آثار شهید مطهری است)) و می‌بایست یک نهضت کتاب‌خوانی، مطالعه و مباحثه از آثار ایشان در سطح جامعه و برای همه اقشار مردم به صورت فراگیر، مستمر و برنامه ریزی شده ایجاد کرد؛ چرا که ((این مباحث و گفتارهایی که آن عالم دلسوز و موید من عندالله به آنها پرداخته، یکایک آن برای جامعه لازم و حیاتی است)).

 لازمه مطالعه آثار شهید مطهری(ره) به دلیل گستردگی و تنوع و همچنین سطوح مختلف آثار و با توجه به نوع مخاطبین و دیگر شرایط مستلزم آن است که در قالب طرح مطالعاتی مدون و تنظیم شده‌ای ارائه گردد تا در چارچوب یک برنامه علمی با اهداف مشخص، راهکار وصول به اهداف مورد نظر تبیین گردد.

آیا ما مدیون امام(ره)نیستیم؟
امام (ره )فرمودند:اسلام ناب محمدی را با مطالعه آثار شهید مطهری بدست آورید.
امام خامنه ای: مبنای فکری نظام ما آثار شهید مطهری است.

مهمترین رکن تربیت کودک در اسلام خانواده است، پدر و مادر هستند، نه مدرسه.
مدرسه، هم سو و همراه با خانواده است. حالا این خانواده باید دارای یک نظام فکری منطبق بر قرآن و سیره معصومین (سلام الله علیهم) باشد. که آثار استاد شهید مرتضی مطهری این نظام فکری را به ما می دهد.

انتظار فرج دو گونه است:
-انتظار مخرب
-انتظار سازنده

انتظار مخرب:
کنار کشیدن، واگذار کردن،انتظاری ویرانگر است که باز دارنده است. انسان هیچ کاری نمیکند و میگوید همه جا را ظلم و ستم بگیرد تا با یک حرکت انفجاری آقا ظهور کنند و تمام ظلم و ستمها را از بین ببرند.
این گروه گسترش و رواج ظلم ها، تبعیض ها و حق کشی ها و تباهی ها را می پسندند و معتقدند حق و حقیقت نباید هیچ طرفداری داشته باشد تا باطل یکه تاز شود و ما در گوشه ای به عبادت خود بپردازیم و منتظر یک انفجاری باشیم تا دست غیب برای نجات حقیقت ظهور کند و تمام جهان پر از عدل و داد شود.

انتظار سازنده:
در این انتظار که با فضیلت ترین اعمال است،انسان همه چیز را آماده میکند در کارهای شخصی و اجتماعی، درمبارزه حق علیه باطل و در واقع قیام مهدی موعود(عج)آخرین حلقه از حلقات مبارزات حق علیه باطل است.

https://telegram.me/bineshe_motahar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 38 = 46