سخن مطهر

در گذشت آقای هاشمی رفسنجانی

بسم الله الرحمن الرحیم. إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ﴿۷﴾.وَإِنَّا لَجَاعِلُونَ مَا عَلَيْهَا صَعِيدًا جُرُزًا ﴿۸﴾ / كهف🌹

در خصوص در گذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نکاتی را خدمتتان تقدیم می دارم:
١.آقای هاشمی رفسنجانی شخصیتی پرتلاش و در عین حال موضع ساز بود. هم طرفدارانی جریان ساز داشت و هم شخصیتی، مخالف پرور بود. این مساله، جدای از قضاوت بر درستی و نادرستی عملکردشان، نشان ازاثرگذاری و قوت شخصیت ایشان داشت. انسان های بزرگ در طول تاریخ، چه در جنبه مثبت و چه در جنبه منفی، چه درجنبه دانی و طبیعی، و چه در بعد عالی و بزرگی روح، به تناسب وسعت عملکردشان در مکان و زمان، اثرگذار هستند. انسان هایی که هیچ اثری، چه مثبت و چه منفی، ندارند و هنری جز سپری کردن زندگی روزمره و احیانا ایرادگیری ندارند، انسان های حقیر و کوچکی هستند. بر این اساس، آقای هاشمی رفسنجانی در زمان ما و در سرزمین جمهوری اسلامی ایران، انسان بزرگی بود.
۲. زندگی پرتلاش آقای هاشمی رفسنجانی فارغ از قضاوت وارزشگذاری ها، برای همه ما عبرت آموز و پند دهنده است. همان عبرتی که قرآن کریم از طرح شخصیت های تاریخی و اقوام و قصص های قرانی برپندآموزی آن پافشاری می کند. این حقیقتی است که آقای هاشمی رفسنجانی اکنون بعد از ٨٢ سال زندگی پر نشیب و فراز، در زیر خاک سرد قبر قرار گرفت، بی حضور هیچ یار و یاوری از دوستان و خانواده، و مصون از صدمه هیچ مخالفی از دشمنان، تنها با اعمال خویش محشوراست. در این موارد قرآن کریم، مارا به درس گیری و عبرت آموزی از این نوع حوادث فرا می خواند: إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِمَنْ يَخْشَى ﴿۲۶ نازعات﴾  به تحقیق در این ماجرا نیز عبرت برای همه کسانی است در مقابل واقعیت ها دل هاشان نرم و حقیقت پذیر است.
٣. مرحوم علامه طباطبایی ذیل آیات۷و۸ سوره مبارکه کهف می فرماید: این دو آیه بیان عجیبی در حقیقت زندگی بشر در زمین را بیان می کند و آن این است که انسان به خاطر روح عالی، هرگز مایل نبوده در زمین زندگی کند و به آن دل ببندد ولی تقدیر الهی برای رشد انسان مقدر شد تا مدتی مقرر در زمین سکنی یابد تا بهترین کاری را که می تواند، انجام دهد. إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ﴿۷﴾*
ولی  انسان بین خود و زندگی به خاطر زینت های زندگی، علقه و وابستگی پیدا می کند. انگاه که مدت معین عمرزندگی به سر آمد، همه آن زینت و زیبایی که زمین داشت از بین می رود، علاقه ها محو می شود. سر سبزی و طراوت ها سلب می شود و ندای رحیل و کوس کوچ را برای اهلش می کوبد تا از این آشیانه، تنها و منفرد بیرون شود. خداوند می فرماید: هنگامی که مدت آزمون پایان یافت، آنچه که در زمین است را از بین می بریم و آن را به زمینی خشک و بی گیاه که هیچ رغبت و علاقه ای به آن نیست در می آوریم  وَإِنَّا لَجَاعِلُونَ مَا عَلَيْهَا صَعِيدًا جُرُزًا ﴿۸﴾ * و بعد از رفتن یک نفر، دو باره زندگی جریان پیدا می کند و انسان ها دوباره به زینت زمین مشغول و غافل می شوند. این داستان همه ما است که هر روزه، روز را به شب می بریم و به خاطر آن زینتی که در زمین است،مشغولیم و بعد از هفتاد، هشتاد سال همه زندگی را می گذاریم و می رویم. خاموشی بزرگانی چون آقای هاشمی رفسنجانی که سخن ساز محافل بود،فردی که در زندگی مردم نقش داشت. حرف و نقل ها و مشغولیت های زیادی را ایجاد کرد، بیشتر بهت برانگیز و عبرت آموز است.
۴.با توجه به شخصیت جریان ساز آقای رفسنجانی در طول سال های متمادی، ممکن است، بسیاری به واسطه عملکرد و سخنان ایشان به بدگویی و غیبت، اتهام زنی و… مبتلا شده باشند. ممکن است در تحلیل ها و قضاوت ها زیاده روی و بی انصافی شده باشد.
اکنون که ما  ماندیم و جای خالی ایشان، و ما دوباره به زندگی  مشغول خواهیم شد و ایشان در تنهایی  قبر، خواهد ماند. باید کاری عبرت آموز برای خود نماییم که هر دو سو سود باشد.
اکنون که این مبارز کهنسال در محضر محاسبه الهی باپرونده ای مشحون از تلاش و فعالیت قرار دارد و سخت نیازمند یاری و کمک می باشد، عاقلانه است در این وضعیت با کمک و امداد رسانی به ایشان، برای خود نیزجلب نظر و حلالیت نماییم.
اکنون  غیر از نماز و ادعیه وارده، خصوصا صدقه ای به نیت متوفی دهیم و سپس استغفار برای خود و ایشان، کارگشا است.
مناسب است هم اکنون از طرف مرحوم متوفی، نیت نماییم و برای سلامتی امام زمان و نایب ایشان، ولی معظم فقیه، صدقه ای کنار بگذاریم تا ان شاء الله در این باقی مانده عمر، در غفلت ماندگاری زینت زمین، گرفتار نشویم. با صلوات بر محمد و آل محمد  و عجل فرجهم

سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی – ۲۱دی١٣٩٥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =